söndag 21 mars 2010

Utlandsstationerad svensk


Jag är ju trots allt här för att arbeta, vilket jag allt som oftast gör. På bilderna ser ni KLCC (Kuala Lumpur City Centre) och det är här jag jobbar. Dessutom befinner jag mig just nu inuti de höga, höga Petronas Twin Towers. Jag jobbar i det gamla, vita huset som syns väldigt tydligt på första bilden. Det ligger, som ni ser, ytterst centralt och vi har nära till allt därifrån. Eftersom det är 30 år gammalt ska det dock rivas och vi flyttar i början av maj till G-tower. Det syns inte på bilden, men ligger också ganska centralt.
Så vad gör jag om dagarna? Jag hjälper våra konsulter med marknadsanalyser av sydostasiska marknaden för att se var det finns möjligheter för svenska företag. Jag hjälper svenska företag som har frågor om marknaden och malaysiska företag som har frågor om svenska varor eller om Sverige. Dessutom sitter jag rätt mycket i telefon med Sverige för att boka in möten åt vår handelssekreterare som besöker Sverige regelbundet. Dessutom ska jag och Stefan, den andra internen, hjälpa till att anordna invigningen för det nya kontoret. Imorgon ska vi spela in en film som ska läggas ut på youtube. Så väldigt varierat helt enkelt. Det viktigaste av allt är väl att vi har riktigt kul på jobbet och att det hittills gått bra. Till och med riktigt bra!

3 kommentarer:

  1. Svar; Tack! Det är en topp från Gina Tricot :) Klart ingenting är omöjligt! ;) Kul med ett varierat arbete. Hoppas du haft en fin helg!

    SvaraRadera
  2. oj, riva ett höghus. PÅ bild ser det bra ut. Men det är kanske inte så säkert att befinna sej i det. Du verkar att ha variation i jobbet, kul. Ordna fest klarar du bra,Ska ni laga maten Också?kram mamma

    SvaraRadera
  3. Nej, mamma, vi ska inte laga maten. Men däremot får vi bestämma vilken mat det blir. Än så länge ser det ut att bli malaysiska satayspett med stark jordnötssås, viatnamesiska vegetariska vårrullar och något från Filippinerna, Singapore, Indonesien och Thailand också. Något från varje land som vi ansvarar för :)

    SvaraRadera