lördag 13 mars 2010

Storm i vattenglas?


Sorry att jag inte kunnat skriva, men sedan vi flyttade ut från hotellet har jag inte haft tillgång till internet på fritiden. Känner inte riktigt att det är läge att använda jobbtiden till att blogga heller.

Men, som vissa av er vet, hade vi lite drama igår. Eftersom flertalet svenska dagstidningar valt att ompublicera Lars Vilks teckningar, samt SVT att visa dem upprördes islamistiska krafter världen över. För er i Sverige förstår jag att det är en axelryckning. Så kännner inte vissa extremister i till exempel det här landet dock. De planerade en demonstration mot svenska ambassaden i Kuala Lumpur vid tvåtiden igår. De utrymde ambassaden och ett visst hot fanns mot vårt kontor också. Vi delade tidigare byggnad med ambassaden och vårt namn Swedish Trade Council förväxlar många med ambassaden.


Klockan två hade vi i alla fall internmöte med hela hubben, det vill säga det var många med på telefon från andra delar av sydostasien. Vi blev avbrutna mitt i mötet av Siew-wa (vår controller) som gav oss uppdatering. Tydligen hade det varit ett tiotal poliser och stort mediauppbåd på första våningen för att mota tillbaka demonstranterna. Demonstranterna gav dock upp snabbt när de fick höra att det inte längre fanns några svenska företag i byggnaden. Bara gick hem liksom. De skulle ta upp kampen nästa vecka. Vi får väl se hur det blir med det.


Känns lite komiskt nu i efterhand, men det var något som togs på största allvar, eftersom det inte var så länge sedan en kyrka brändes ner i stan. Tydligen har vi tur som är i Malaysia där extremisterna är "snälla", tydligen är det mycket värre i Thailand och Indonesien. Som en säkerhetsåtgärd har vi i alla fall blivit rekomenderade av UD och vår säkerhetsavdelning att hålla låg profil med vårt jobb och vår nationalitet. Så denna helgen är jag norrman :) greit det!


Hoppas allt är fint!


Har tusen av grejer att berätta, men vi får ta det efterhand. Förresten om ni vill kontakta mig föredrar jag mail före facebook, eftersom facebook är nono på arbetstid. Mail är däremot ok, jag använder fortfarande johanna.jeppsson.lund@gmail.com eller buffi85@hotmail.com

2 kommentarer:

  1. Amen herre jesus norska... du kan ju välja isländska eller finska eller något? varför inte ryska ;)hoppas det reder ut sig fort iallafall! MVH BB

    SvaraRadera
  2. Haha. Det blir så svårt att fejka att jag har varit där bara. Det kluriga är när man stöter på någon som varit i Norge och man får stå och prata om Karl-johan, slottet eller breitestölen =)

    SvaraRadera