fredag 2 april 2010

Kontraster

En muslimsk kvinna i helsvart burka och solglasögon. Kan knappt äta eftersom det hänger ett skynke för ansiktet. Hennes man går i skägg och korta shorts bredvid. De shoppar gucci och chanel i rabattlandet Malaysia...


En muslimsk kvinna i tajta jeans och kort linne. Sminkad i färger som får hennes vackra ansikte att lysa. Hennes man ligger hemma och sover med deras två-åriga son. Hon känner alla bartenders och dansar natten lång fastän att det är onsdag i Malaysia...


En muslimsk kvinna i blommig sari och huckle i gul spets. Leende eftersom hon är på väg till jobbet. Hennes man är på sitt jobb som chaufför åt en VD på ett kinesiskt företag. När hon kommer in på jobbet hälsar hon försiktigt på utlänningarna som jobbar i hennes Malaysia...



Det finns säkert hur många olika dimensioner som helst på att vara muslimsk kvinna, men med tanke på hur debatten ibland går i Sverige tror man inte det. De här tre är personer jag dagligen stöter på i Malaysia. Ingen är bättre än någon annan, liksom ingen kultur i Malaysia är bättre än någon annan. Men en sak har jag lärt mig under min första månad i detta land långt borta; kultur är inte enkelt att förstå. Men det är fantastiskt att försöka.

1 kommentar:

  1. så olika dessa kvinnor klär sig o lever. Intressant det där med olika kulturer. Olof o jag var hos Anders i går kväll. Vi var ute på Möllevångstorget o åt på en mysig resturang,där möts också olika kulturer. Glad Påsk önskar din Familj

    SvaraRadera