måndag 12 april 2010

Att klättra i regnskog är inte långt ifrån att ta en varmdusch

Klockan 05.30 igår (Söndag) ringde klockan och då var det bara till att upp och packa ryggsäcken. Springa ner till 7eleven och köpa frulle. Kan tilläggas att jag passerade fler ladies of the night än vad jag hade önskat. Tog taxi 06.30 från hemmet och åkte söderut. Såg en skylt som visade på 30 grader. 30 grader före sju på morgonen!
I alla fall möte jag upp Liping, som bjudit med mig på hiken, för att fortsätta mot base campen. Vi var 14 stycken i gänget, jag och 13 kineser. Haha, jag träffade faktiskt inte en enda västerlänning på hela dagen. Lite annorlunda.


Vandringen uppför var fantastisk, eftersom den gick i genom regnskog. Det var precis som att vara i en sådan expeditionsfilm som jag tycker om att se. Fast mycket varmare och framför allt mycket svettigare. Jag har helt ärligt aldrig svetats så mycket. Se bildbevis. Det var helt enkelt jobbigt, men jag tycker om att gå/klättra. Det blir ett litet mission att försöka hitta den mest effektiva vägen. Jag var faktiskt en av de första av oss att nå toppen. 4 kids hann före, men det var ju givet.

Det är min svett och det står jag för!

Väl upp på toppen åts det lite lunch och väntades på eftersläntrare. När alla var uppe gick vi upp till toppen av toppen. Haha, säkerhet är inte riktigt den samma som i Sverige kan man säga. Det var i alla fall en vacker utsikt och man såg ända till Melacca. Väl värt 2,5 timmars bastuklättring.


Efter ungefär en timme på toppen började vi gå nedför. Fy för, det är ju vägen ned som är jobbig. Varför har du aldrig berättat det lillasyster? Benen är helt stumma och det blir ett hårt tryck mot tårna, speciellt om man har kawasakiskor på sig. Dessutom är det mycket svårare att få grepp på vägen ner. Det tog ungefär 1,5 timme ned. Sen en efterlängtad dusch.

Dagen avslutades med krabba, som jag blev bjuden på för att jag var den enda västerlänningen de kände som klarat rutten. Dessutom utan att klaga. Haha, de har inte mött jeppsonsk envishet tidigare uppenbarligen :)

Summa av gårdagen: Sjuk träningsvärk i låren, smärre träningsvärk i armar och vader. En del myggbett, lite lagom solbränna. Och jag har lovat att följa med de nästa gång, i början av juni.

3 kommentarer:

  1. Vilken vandring, känn dej stolt bra att ha "lite" envishet i generna. Kul att se att du är dej lik. Här hemma har våren kommit på allvar.En söt bukett vitsippor står på köksbordet. Lovar skicka kort på lite vårtecken. Kram mamma Maria

    SvaraRadera
  2. Åh, vitsippor låter ljuvligt!

    SvaraRadera
  3. Gud vad imponerad jag blir!! Själv hade jag ju klagat ihjäl dom stackars kineserna och antagligen hade dom till slut lämnat mig där på toppen (om jag ens kommit dit upp) eller puttat mig utför kanten... :P haha that's just me! Jag gillar svettiga västerlänningar btw, your hottie ;)

    SvaraRadera