söndag 24 oktober 2010

Wochenende

Jag har fått visa klagomål på att jag varit dålig på att uppdatera och jag håller fullkomligt med. Det har jag. Sorry. Bara det att det krånglar med bilduppladdningen, men nu verkar det fungera. Thus, I give you - Berlin.

Terroristhoten till trots står Fernseheturm kvar som en excellent vägvisare.

En regnig dag utanför Neues Museum vid Unter den Linden.

Vad har hänt sedan sist? Jag har flyttat in som inneboende på Grossbeerenstr. i Kreuzberg. Jag har jobbat en hel vecka med onlinemarknadsföring på Alexanderplatz. Vi har haft rekordvecka på bloggen (wihoo!). Varit helt säker på att det spökat i mitt rum. Fått reda på att min husmor inte är ute och rumlar om nätterna utan är en hängiven tangodansare. Jag har lärt mig att koka pasta på en gasspis. Lärt mig säga "Malzeit!" som hälsning vid lunchtid. Ätit indiskt i Schöneberg. Ätit thailändskti Stadtmitte. Ätit sushi och libanesiskt i Prenslauer Berg. Givit diverse vägdirektioner på tyska till tyskar (no sweat!).
Alla hippa kids hänger i Berlin. Här en lillkille vid minnesmonumentet för Förintelsen.

Berlins mesta symbol - Branderburger Tor i kvällsljus.

En liten del av Berlinmuren som står kvar. Bevarad på ett fint sätt. Very artsy!


Dessutom har jag gjort en Wohnzits Anmeldung, vilket betyder att jag officiellt är tyskboende. Tyska myndigheter är inte direkt superglada och de sitter dessutom inte på den senaste datorutrustningen, men jag blev godkänd ändå. Jag har fixat månadskort på Berlins kollektivtrafik. Sett på Goethe på Yorck-bion runt hörnet. Haft fantastiskt höstväder och riktigt ruggigt höstväder. Läst massa SEO-bloggar. Börjat känna mig hemma i tunnelbanesystemet. Packat ihop mina lebensmittel blixtsnabbt efter att ha betalat i kassan på Lidl, eftersom rullbandet efter kassan är max 30 centimeter. Genau. Lovar att jag ska uppdatera lite oftare, så att ni får höra lite historier från vardagen i stora, skitiga, soliga, fantastiska multi-kulti Berlin. T.e.x. kommer jag berätta om dagens utflykt till enorma loppmarknaden i Mauer Park som regnade bort och slutade på libanesiska Babel med halloumi.

Utsikt från mitt fönster.

2 kommentarer:

  1. Blir spännande att följa din blogg. Vi verkar ha ett gemensamt intresse i SEO :)
    Ha en trevlig kväll,

    /Janniche

    SvaraRadera
  2. Håller med Janniche! Och lite halloumi på Babel är ju aldrig fel! :)

    SvaraRadera