fredag 30 juli 2010

nam nam

Att vandra runt i Saigon/Ho Chi Minh City är ett litet äventyr i sig. Jag visar...

Saigon River är inte någon skönhet direkt, men den är liksom förutsättningen för att staden finns just här, så vi börjar med en bild på den.
Emma tycker att den där fågeln ser lite gapig ut.
Slapper å lidt han da.
Motorcyklar överallt i hela staden.
Gatuförsäljning, också överallt i hela staden.

Också lite sömnig. Hon är dock ursäktad, hon har ju levt länge.

Eftersom det är monsunperiod i Vietnam fick vi ta lite regnpauser på våra stadsvandringar. Här äter jag vietnamesiska Phoo nudlar och Emma några vårrullar.
Plötsligt förstår jag varför Emma så gärna ville åka till Vietnam. Hon har en franchisetagare här tydligen.
Jag vet inte vad de gör, men det ser exotiskt rörigt ut på något vis.
Barberargatan med barberare som barberar barbarer på barer. (sjukt dåligt skämt I know).

En fruktförsäljare som tar en liten regnpaus precis utanför vårt hostel.

Vietnamesiska nudlar, icke friterade. Mums!

Besök på War Rememberance Museum. Inledande ord från amerikanska konstitutionen underskriven 1776.

Många riktigt jobbiga bilder från Vietnamkriget.


Det fanns även en del av utställningen där de visade hur fångar kunde ha det under kriget.
Lite fel tillfälle att spexa kanske, men vissa kan inte hantera känslor.
Kvällning över Ho Chi Minh City.

Lite karaeokefest är väl aldrig fel?

Kommunistarkitektur och staty över Mr Ho Chi Minh himself.

En dag råkade vi komma till den värsta slumen jag någonsin varit i. China town i Ho Chi Minh City. Här såg vi folk kasta massa skräp i kanalen och givetvis såg man råttor springa omkring där nere.

Egentligen var vi bara här för att se lite pagoder och tempel. Se så glada vi blev när vi hittade några.
Tittar ni riktigt noga på mitt ansikte här så ser ni den brännskada jag ådrog mig vid kusten. Dock har jag ömsat skorpor och skinn två gånger om och tror inte att det blir något bestående :)
Imorgon kommer bilder från Mui Ne Beach. wihooo



4 kommentarer:

  1. Vilka bilder,vad ni får uppleva tillsammans måste vara kul,i denna del av värden.

    SvaraRadera
  2. Blev det nåt köp på Emma fashion?? Sjukt många motorcyklar, här gäller det att se upp.Hur mycket kostar det att bo på hostel där? Är där så många turister?? Finns det skapliga hotell och resauranger där. Skulle vara svårt att veta vad man våga stoppa i munnen. M.J.

    SvaraRadera
  3. Nej, vi gick faktiskt inte ens in i Emmas butik. Det var inte så dyrt att bo på hostel, vi betalade 17 USD/natt på ena hostelet och 7 USD/natt i Mui Ne. Båda dubbelrum. Vietnam har väldigt många turister, men inte under den här perioden. De flesta kommer i dec/jan. Framförallt från Japan, Sydkorea och Kina. Absolut! Maten är helt fantastiskt och allt är billigt. Tyvärr provade vi inga hotell, men jag utgår från att det finns högklassiga sådana också. J.J.

    SvaraRadera